Thunder Bay, Silver Falls PP, Hurkett Cove CA, Terrace Bay Beach, Pebble Beach, Melgrund Lake, Hammer Lake, Sandy Beach, Sault St Marie, Macbeth Bay, Algoma Mills, Sudburry, Parry Sound, Huntsville, Poverty Lake, Eels Landing, Hastings, Griffith, Wabun Lake, Renfrew (ON), Mont Laurier, Riviere Rouge, Ste Agatha des Monts, Saint Sauveur, Shawinigan, Beauport, Saint Joseph de la Rive en Tadoussac (QC).

Vanuit Thunder Bay langs Lake Superior getrokken met nog redelijk winters weer en kale bomen. Vanaf Sault Ste Marie wat zuidelijker gekomen met warmer weer en al veel meer groen. Bijna een week heel gezellig bij familie gelogeerd in de buurt van Hastings. Van daaruit noord oostelijk naar Quebec getrokken om daar net noordelijk van het echt bewoonde deel verder naar het oosten gegaan, en dit vonden nog steeds te bewoond. Er zijn vrijwel geen openbare plekken om bij meertjes en zo te komen, alles is privť eigendom en er staan huizen.

De route boven Lake Superior langs was leuk. Jammer dat de rest areas nog allemaal gesloten waren, deze gaan blijkbaar pas open na Victoria Day. Langs deze route nog wel leuke (gratis) plekjes gevonden om te kamperen. Later in Ontario werd dat lastiger, vrijwel overal bordjes verboden te overnachten en de parken zijn erg duur, vanaf $45 per nacht.

Quebec was ook lastig en ook hier zijn de parken duur, het is te bewoond. Vrijwel alle meertjes hebben cottages overal en ook hier vaak bordjes dat overnachten op parkeerplaatsen niet mag. In deze regio hebben we het meeste aan de IOverlander App gehad voor plekjes.

Silver Falls PP

Niet al te ver vanaf Thunder Bay is een provincial park en we hadden gelezen dat er een paar kampeerplekjes zijn op de toegangsweg naar het park. Die waren er ook, maar de meeste waren te klein voor Crush. Uiteindelijk een plekje gevonden waar we pasten. We hebben hier voor het eerst een stinkdier gezien. We hadden regelmatige dode stinkdieren langs de weg gezien, maar nog nooit een levende.

Na een paar dagen zijn we naar het park doorgereden om eens te kijken, bleek er in het park ook een camping te zijn. Dat was niet duidelijk in de app die we gebruiken en ook niet op de website van het park. Er stond dat er camping in het seizoen is. Meestal is de camping dan in andere periodes dicht, maar dat was hier niet het geval. Wel zijn 75% van de plekken voor seizoenskampeerders, maar daar was het nog te vroeg voor. We zijn dus ook nog een nachtje in het park gaan staan.

Het meer was nog helemaal bevroren. Er stonden mensen met tentjes te kamperen en die hebben ons verteld waar we de waterval konden vinden. Dat was dus niet in dit deel van het park. Er was nog een deel van het park en dat was niet vlakbij. We hebben wel een andere wandeling kunnen maken. De dag dat we weggingen kwamen we langs de parkeerplaats voor de waterval, maar het was een eind lopen en die dag was het erg vies weer. We hebben de waterval dus niet gezien.

Hurkett Cove conservation area

Vanaf Thunder Bay zijn we de kust van Lake Superior verder gevolgd. Een van de overnachtingsplaatsen was Hurkett Cove. Een leuke plek aan een deel van het bevroren meer. Lake Superior zelf is niet bevroren, maar veel van de baaien langs de rand zijn nog bevroren. Er kwam iemand langslopen die in de buurt woont en die vertelde dat hij de dag ervoor nog was gaan ijsvissen.

Bij Hurkett Cove was een korte wandeling. Het deel tussen de bomen door was goed te lopen, weinig sneeuw. Wel af en toe erg nat. Af en toe was er een uitstapje naar het water en dan lag er nog wel veel sneeuw.

Langs het meer zijn diverse rest area's, soms ook mooi een stukje van de weg af, maar omdat wij vroeg in het seizoen zijn, zijn alle parkeerplaatsen nog dicht. Er zit een slagboom voor, waardoor je er ook echt niet op kunt. Ook bijna alle informatiecentra zijn nog gesloten. Soms hangt er een bordje dat ze in mei weer opengaan, maar niet wanneer in mei. Het was namelijk al mei.

Terrace Bay

In Terrace Bay begint een langere wandeling, de Casque Isles Trail. De wandeling is 50km lang, maar je kunt er stukjes van lopen. We begonnen vol goede moed aan de wandeling. Regelmatig sneeuw op het pad en bevroren stukken ertussen, maar nog wel te doen. Aan het begin zagen we nog regelmatig voetstappen in de sneeuw, maar nadat er een afslag naar de waterval was geweest, hielden de voetstappen op. We zijn nog een stuk doorgelopen. Af en toe liep je een stukje langs de rand van het water. Het pad ging dan over rotsblokken, dat liep niet heel prettig ook omdat de schoenen nat waren. Nadat we een stuk over ronde keien hadden gelopen en door dichte begroeiing, hebben we besloten terug te gaan. Het pad was niet altijd even makkelijk te zien.

Een maal terug bij de afslag naar de waterval zijn we daarheen gelopen, de Aguasabon Falls. Een erg indrukwekkende waterval. Heel veel water dat naar beneden stroomde. We waren tijdens de wandeling over een brug gelopen waar heel veel water onderdoor stroomde. Nu zagen we waar het vandaan kwam.

Pebbles Beach

Pebbles Beach is een stuk strand van twee kilometer lang bij het plaatsje Marathon. Ieder voorjaar spoelen er op dit stuk strand nieuwe kiezels en rotsen aan. Ze zijn allemaal rond afgesleten, het is een hele dikke laag. Heel bijzonder. We hebben er een eind over gelopen, het loopt voor geen meter over de ronde keien, maar het is wel heel mooi.

Melgund Lake

Een klein meertje waar we overnacht hebben. Er lopen allerlei paden, maar we konden er niet echt wandelen. Om aan de andere kant van het meer te komen liep het pad door het water. De bevers hadden er een dam gebouwd en het water stroomde daar over het pad, te diep om doorheen te lopen. ís Avonds hadden we een bever die regelmatig even langs zwom. Gelukkig werd het alweer wat later donker, zodat we hem een paar maal gezien hebben.

White River

White River is de geboorteplaats van de bekende beer Winnie the Pooh. In augustus 1914 kocht een luitenant een jonge beer in deze plaats terwijl hij op weg was naar de overkant van de oceaan. Hij noemde de beer Winnie, naar zijn woonplaats Winnipeg. Winnie werd een mascotte voor de soldaten en in december 1914 is hij bij de Londen Zoo gebracht zodat ze daar op hem konden passen, terwijl de luitenant naar Frankrijk ging. In 1919 heeft hij Winnie aan de dierentuin geschonken. Winnie was geliefd bij velen, onder andere door schrijver Milne en zijn zoon Christopher. In 1926 begon hij samen met een tekenaar verhalen over Winnie te maken. Winnie werd nog populairder door de verhalen en hij heeft ruim 20 jaar de bezoekers van de Londen Zoo vermaakt.

Natuurlijk hebben wij een foto gemaakt van onze Beer met Winnie the Pooh.

Door naar Sault Ste. Marie

In de plaats Wawa staan een paar grote houten beelden van ganzen. Het zijn allemaal verschillende en ze zijn erg groot. Wij hebben een stuk na Wawa ergens overnacht en de volgende ochtend zijn we doorgereden. Wij vonden het erg stil op de weg, helemaal geen tegenliggers. Na ongeveer 40 km zagen we in de verte allemaal vrachtautoís langs de kant van de weg staan. Toen we dichterbij kwamen zagen we een bord op de weg staan. De weg was afgesloten.

We hebben gevraagd wat er aan de hand was en er bleek bij Wawa in de buurt een buis onder de weg weggespoeld te zijn. Dit moest eerst gerepareerd worden. Dit was een plaats waar nog wat te koop was en er waren wat motels. Het verkeer werd daar tegen gehouden.

Er is geen andere weg, dus het verkeer moet wachten tot de weg weer opengaat. Het is de Trans Canada Highway, dus best veel verkeer en veel vrachtautoís.

Sault Ste. Marie

In Sault Ste. Marie zijn we naar het Canadian Bushplane Heritage Centre geweest. Dit is een museum met diverse soorten watervliegtuigen. Ook is er een expositie over Roberta Bondar. Zij is de eerste Canadese vrouw die met de Discovery de ruimte in is geweest.

Er waren ook een aantal oude autoís en vervoermiddelen voor op de spoorrails.

Veel vliegtuigen zijn gebruikt bij het bestrijden van bosbranden. Verder was er een kamp waar de brandweerlieden kampeerden tijdens het bestrijden van bosbranden rond 1940.

In het 3D-theater werd een film vertoond over het bestrijden van de bosbranden. Heel indrukwekkend wat de brandweermensen doen op de grond en wat de piloten van de blusvliegtuigen doen. Een blusvliegtuig pakt per keer ongeveer 6.000 liter water op.

Mocht je de film Amelia (2009) kennen, het vliegtuig dat in deze film is gebruikt, een replica van een Fokker, kun je hier bewonderen.

Sault Ste. Marie is ook bekend van de sluizen die er zijn. We hadden gedacht dat we die wel konden zien, maar helaas is er aan de Canadese kant alleen een historische sluis voor de pleziervaart. Deze gaat pas in juni open, er dreef nu nog ijs in het water. Om even naar Amerika te gaan om naar de sluizen te kijken, ging ons te ver. We hebben de sluizen 20 jaar geleden gezien aan de Amerikaanse kant.

Er was hier wel een leuke wandeling over eilandjes. Ook vanaf de eilandjes kun je niets zien van de sluizen voor de beroepsvaart.

Blind River

Een leuk plaatsje langs de route. Het informatiecentrum was open, daar naar binnen geweest en er bleek aan de rand van het plaatsje een gebied te zijn waar je in de winter kunt langlaufen en nu kunt wandelen. Het is vroeger een houthakkerskamp geweest en nu is het een recreatiegebied. We zijn erheen gereden en zijn er gaan wandelen. Er lagen ook een aantal geocaches verborgen en die zijn we gelijk gaan zoeken. Volgens het informatiebord konden er beren zijn, maar wij hebben alleen vogels en een slang gezien.

Onderweg

Het lijkt erop dat het seizoen toch nog gaat beginnen. We troffen later zelfs rest areaís die open waren.

Ook zagen we regelmatig borden met koetsjes erop. We hebben ook mensen met paarden en koetsjes op de weg gezien. Soms rijden ze op drukke wegen, dus dan is een waarschuwingsbord wel op zijn plaats. Er zijn vaak geen andere wegen.

Het betreft Amish mensen die zich nog op deze manier verplaatsen. Ook hebben we een aantal winkels gezien waar Amish meubelen worden verkocht. We weten nog niet wat er speciaal aan is.

Bij de plaats Sudbury zijn we een dag naar het Moonlight Beach Park gegaan. Daar hebben we een stuk gewandeld. Op de parkeerplaats stopten veel mensen die met de hond kwamen lopen. Eigenlijk waren wij de enige auto zonder hond. Er kwam later nog een auto zonder hond, maar die kwam twee poezen uitlaten.

Hastings

Een nicht van Fred en haar man wonen vlakbij Hastings. We zijn bij ze langs gegaan en hebben een weekje op de oprit gekampeerd. We hadden heerlijk weer en daar in de tuin is het goed toeven. Lekker veel bomen om schaduw te geven. Ze hebben een grote tuin met veel gras en Fred heeft hier op een zitmaaier het gras mogen maaien. Dat wilde hij altijd nog eens doen.

Anneke en Clint hebben ons de omgeving laten zien. In Campbellford is een swingbridge in een provinciaal park, daar zijn we een stukje gaan lopen. Ook zijn we een dag op pad geweest wat verder van de omgeving vandaan. Het is allemaal mooi groen om ze heen en alles ziet er verzorgd uit. We hebben onderweg een picknick gehouden bij een meer boven op een berg, Lake on the Mountain. Het is een sinkhole waar water in staat. Erg groot en op het diepste punt is het 30 meter diep. Heel apart, want je kunt daar ook naar beneden kijken en daar zie je een heel stuk onder je een ferry varen over de rivier.

Wabun Lake

Een klein meertje waar je ook mag kamperen. De hoeveelheid vliegen en muggen viel erg mee. Er zijn hier blackflies en die nemen kleine hapjes uit je zonder dat je het merkt. Dat jeukt ook heel erg en geeft een paar dagen bulten. In eerste instantie stonden we hier alleen, maar al vrij snel kwam er iemand met een caravan bij en later nog een Duitse camper. We zijn hier een paar dagen gebleven.

Aangezien het heerlijk weer was, hebben we een dag de kano opgepompt en zijn we gaan kanoŽn. Toen konden we goed zien hoe groot (of klein) het meertje echt was. Een rondje langs de kant van het meer was even ruim drie kilometer. Een mooi rondje voor ons, want we moeten nog wat oefenen. We hebben het Duitse jonge stel ook de kano laten gebruiken.

Na twee dagen leken er wel meer muggen te komen en het weer werd ook slechter dus we zijn weer doorgereden. In de eerstvolgende plaats hebben we een muggentent gekocht. Nu hopen we geen last meer te hebben van muggen en als er wel veel muggen zijn dan zetten we de tent op.

Mont Laurier

We zijn ondertussen in Quebec aangekomen en voelen ons hier in het buitenland. Er wordt (een soort van) Frans gesproken en veel mensen spreken weinig tot geen Engels. Bij het informatiecentrum mag je hier kamperen met een RV. Vlakbij is een dump met drinkwater. Ideaal dus.

We hebben hier twee dagen met erg mooi weer gehad. We zijn toen steeds naar een recreatiegebied in de buurt gereden. Daar stonden we heerlijk en geen muggen. We hebben daar de pasgekochte vliegentent wel een keer opgezet om te kijken of alles compleet was. Ook de kano opgepompt en een middagje gaan kanoŽn. Er was redelijk wat wind met golfjes op het meer. Tegenwind kanoŽn valt nog wel wat tegen.

Er liep een mooi vlak fietspad langs. Daar is vroeger een spoorrails geweest en nu is er een langeafstandsfietspad van gemaakt. Als je wilt kun je daar 200 km fietsen over een mooi pad. Een van de dagen kwamen er veel mensen daar wat eten of drinken.

We hebben hier ook twee dagen met regen gehad. Die dagen zijn we bij het informatiecentrum gebleven aan de website gewerkt en zo. Ook het dorp even in geweest.

Saint-Sauveur

Ook in deze plaats was er achter het gemeentehuis een plaats waar campers mogen overnachten. Het dorp komt erg Frans over. Veel terrasjes in de hoofdstraat van het dorp. Het was heerlijk weer dus overal veel mensen. Erg gezellig.

We zijn daar in de buurt naar een meer gereden waar bij een speeltuin een klein recreatiegebied was. Er zijn hier erg weinig plekken waar je bij de meren kunt komen. Alles is privť land.

We konden de kano te water laten en hebben dat gedaan. Daar een stuk over het meer gekanood. Er was een stevige wind, maar we hebben een rondje meer kunnen doen. Het zag er ook vanaf het meer leuk uit. Overal dus huizen, maar ieder huis heeft een aanlegsteiger en vaak drijft er ook een platform in het water waar vaak ook een glijbaan op staat om het water in te glijden.

Naar Tadoussac

We doorgereden via Shawinigan, Quebec City en Saint Joseph de la Rive naar Tadoussac.

Onderweg diverse mooie kerken gezien. Bij de basiliek van Sainte-Anne-de-Beauprť zijn we gestopt. Een gigantische kathedraal. Alles is heel mooi bewerkt. Het plafond is heel mooi beschilderd. De kerk is op de eerste verdieping, maar op de benedenverdieping is ook nog een kerkzaal. Ook overal nissen en kleinere zalen voor kerkdiensten. Waarschijnlijk gebeuren er ook wonderen, want aan een van de pilaren hangen allemaal krukken. Waarschijnlijk zijn die van mensen die de kerk zonder krukken konden verlaten.

Bij Tadoussac hebben we afgesproken met vrienden uit BelgiŽ, Herlinde en Marc, om samen richting Labrador te trekken.